top of page

Montessori pedagógiája

 

Montessori pedagógiájának lényege a kimondott szeretet és a bizalom, amit a gyermekekbe vetünk. A hit abban, hogy a gyermek önállóan el tudja végezni mindazt, amire koránál, fejlettségi szintjénél fogva képes. Hisszük, hogy a gyermek saját személyes, individuális lényének okán, pusztán belső motivációján alapulva (ahogyan a játék is) képes önmaga tanítómesterévé válni.

 

"A gyermek a legtökéletesebb teremtmény, mert egyedül ő tudja megalkotni saját egyéniségét. A gyermek lelke lágy viaszhoz vagy fehér papírhoz hasonló, ahová magának a gyermeknek kell belevésni a képzeteket."

Maria Montessori

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Montessori Mária által kifejlesztett eszközök biztosítják a gyermek számára mindazt a tanulási folyamatot, amire saját maga képes. Az eszközök az önellenőrzés lehetőségét magukban rejtve kiválóan alkalmasak arra, hogy a gyermek önigazolást nyerjen arról, hogy mit tud már. Ezek az eszközök nem rejtenek magukban kudarcélményeket, nem marasztalják el az esetleges sikertelenségek esetén, hanem kiaknázva a belső motivációt továbblendítik és megoldásra sarkalják. A folyamatosan ismétlődő gyakorlások során magabiztosabbá válik, és önmaga útján, saját tempójában jut el a megoldásig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A felnőttnek, a kisgyermeknevelőnek az eszköz bemutatásán kívül nincs egyéb feladata, mint figyelni, megfigyelni a gyermeket. Beavatkozni a játékba csak akkor szükséges, ha a gyermek erre kifejezetten kéri. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"A pedagógus feladata csak a vezetés, az útmutatás: ő csak segít, szolgál, míg a gyermek személyisége a maga erejénél fogva fejlődik, mert a gyermek maga cselekszik."

Maria Montessori

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Montessori módszer egyik sajátossága a csend, ezt hangsúlyozza, az ún. csendlecke, mely a napi rendszerességével egyfajta kiszámíthatóságot, rituálét visz a gyermek életébe, ugyanakkor lecsillapítja a rohanó világ lüktetését, intenzítását azzal együtt, hogy toleranciát, figyelmet fejleszt, ismereteket bővít.

A csend a csoport mindennapi életének is jellegzetes vonulata. A valós csend csak belső nyugalommal érhető el. A csend segít a dolgokat részleteiben látni, finomítja az érzetek észlelését. A csend teszi a dolgokat hallhatóvá. A hallgatással képesek lesznek meghallani és megérteni, amit a másik közölni akar.

 

Montessori alapelvei:

 

A gyermek abszorbeáló elme

A gyermekkor első 6 évére jellemző tudatállapot, melynek lényege, hogy a gyermekek a környezetükben lévő információkat tudattalanul szívják magukba. A tudatos gondolkodás kialakulásának kezdetekor oldódik. Minden gyermek adott életkorában jellemző, hogy van egy-egy terület, amely iránt fokozottabban érdeklődik. Ha felismerjük ezeket az érzékeny fázisokat, akkor a gyermek környezetét tudatosabban tudjuk tervezni.

 

A gyermek szabadsága 

Bár nem Montessoritól származik a következő ídézet, mégis tökéletesen mutatja, mit jelent ez az alapelv.

 

"Ha a kisgyermek szabadon nyúl a tapasztalatokért, átéli az éli az életet" (Bólyai Farkas)

Az előkészített környezet 

Az a nevelési tér, amelyben a gyermekek a saját belső fejlődési állapotuknak megfelelő pszichés és fizikai valósággal találkozhatnak. A szabadság és a környezet kölcsönösen feltételezi egymást, azaz a környezetnek olyan eszközöket kell tartalmaznia, amely megadja a gyermeknek az önálló választás szabadságát. 

 

Munka

A munka olyan aktivitás, amely a felnőttek tanításával és akratával nem függ össze, hanem csupán a környezet vezeti a gyermeket a munkában. Olyan eszközöket biztosítunk, amelyben a munkát, mint tevékenységet a gyermek nem munkának fog fel, hanem olyan tevékenységnek, amely örömöt okoz számára.

 

Önkontroll

A gyermek saját lehetőségeit méri fel azáltal, hogy a mindennapos tapasztalatok során megismeri annak a lehetőségét, hogy saját hibáit korrigálni tudja. A hibák korrigálásával válik a gyermek egyre biztosabbá önmagában. 

 

A Montessori eszközök 5 területe:

 

- praktikus, a gyakorlati élet eszközei,

- érzékelést fejlesztő eszközök,

- matematikai eszközök,

- anyanyelvi nevelés eszközei,

- kozmikus eszközök.

 

A képek forrása a képekre kattintva megtekinthető.

bottom of page